1300: Mercedes W196 Monoposto (zilver)

Formule-racewagen. Model van de Mercedes W 196 Monoposto.
Aandrijving via meertrapsraderwerk (aanvankelijk met de kleine motor nr. 24000, later met de grotere motor nr. 45700).
Grijze kunststof, zilvermetaal gelakt. Lengte 12,8 cm. Bijpassende reservebanden: voor 1500, achter 1501 (1504 is ook mogelijk). Varianten: met start- en aankomstvlag vooraan (1967-1968), zonder start- en aankomstvlag (1969-1982).

Hieronder ziet u de eerste versie van de Mercedes W196 Monoposto, met start- en aankomstvlag en normaal gezien
bij voorkeur geschikt voor de kleine motor nr. 24000.

En hieronder krijgt u een foto te zien van de Mercedes W196 Monoposto, zonder start- en aankomstvlag.
Deze versie is dus nieuwer en vooral geschikt voor de bredere en grotere motor nr. 45700.

Een blik op mijn collectie Monoposto's.

Een stukje geschiedenis over de Mercedes W196?
De foto hieronder toont de start van de Monaco Grand Prix (Monte Carlo) van 22 mei 1955.
De "pole" werd veroverd door de Argentijn Juan Manuel Fangio met een Mercedes W196 (startnummer 2),
in het midden merkt u Alberto Ascari (Italië) met een Lancia D50 (nummer 26) en rechts op de foto
probeert Stirling Moss (Groot-Brittannië) zich (eveneens met een Mercedes W196, nummer 6) naar de leiding te wringen.
Fangio bleef gedurende 49 ronden op kop, maar viel toen uit met transmissieproblemen.
Stirling Moss bleef tot in de 80ste ronde het veld aanvoeren, maar zou uiteindelijk de zege moeten laten
aan de Fransman Maurice Trintignant (Ferrari 625). Moss eindigde ver achterop.
Een trieste bijzonderheid: Alberto Ascari zou deze wedstrijd nogal spectaculair beëindigen na een duik in de haven,
zonder veel erg evenwel. Dat zou het amper 4 dagen later tijdens een testritje op het Circuit van Monza wel worden.
Ascari verongelukte er op 26 mei 1955.

De Mercedes (-Benz) W196 verscheen voor het eerst aan de start van een "Grand Prix" in 1954 (Reims, Frankrijk),
Fangio zou er trouwens ook winnen. In totaal behaalde deze wagen 9 overwinningen (4 in 1954 en 5 in 1955).